3 december werd voor de tweede keer de Staat van de Wijk uitgesproken door
wethouder Dennis de Vries in ZIMIHC Theater Zuilen. Bij de bijeenkomst,
georganiseerd door Wijkplatform Noordwest en Wijkbureau Noordwest, waren ruim
50 bewoners aanwezig vanuit de wijken Pijlsweerd, Ondiep en Zuilen die samen de
wijk Noordwest vormen. Hierbij viel op dat er veel bewoners uit Ondiep en Zuilen
aanwezig waren maar dat Pijlsweerd sterk ondervertegenwoordigd was.
Om half acht opende Ady Hoitink, betrokken bewoner van Zuilen en onder meer
actief binnen de stichting Kracht van Zuilen, de bijeenkomst en nodigde wethouder
Dennis de Vries uit om te vertellen welke resultaten er zijn gerealiseerd sinds de
vorige Staat van de Wijk en de plannen voor 2025 uit de doeken te doen.
Bijdrage wijkwethouder Dennis de Vries
De wijkwethouder begon met de situatie op de Amsterdamsestraatweg waarbij hij
aangaf dat hij blij is dat het gelukt is om de werkzaamheden terug te brengen van 2
naar 1 jaar. Wel erkent hij dat er overlast is en voorlopig nog zal blijven. De
gemeente blijft haar best doen om bewoners en ondernemers te informeren. Ook
benadrukte hij dat bewoners en ondernemers altijd welkom zijn op
Amsterdamsestraatweg 210 als er vragen zijn. Op dit adres zijn vertegenwoordigers
van gemeente, projectmanagers en andere betrokkenen aanwezig.
Ook stond De Vries stil bij de oplevering van nieuwe woningen aan de Omloop en de
Laan van Chartroise, de vergroening van de Minister Talmastraat en
Stephensonstraat en de verschillende activiteiten en initiatieven die zijn gerealiseerd
in het kader van de Buurtagenda.
Na stil te hebben gestaan bij diverse ontwikkelingen die van invloed zijn op de wijk,
zoals de bezuinigingen en polarisatie, blikte de wethouder vooruit naar 2025. De
bouw van nieuwe woningen blijft onverminderd doorgaan, er wordt gestart met
grootschalige onderhouds- en verduurzamingswerkzaamheden en de gemeente
ondersteunt bewoners met de overstap naar aardgasvrij wonen door informatie te
verschaffen over isoleren en besparen en de financiering daarvan.
Ook wordt verwacht dat de gemeenraad dit jaar nog besluit of Lage Weide een
focusgebied wordt voor windmolens. Dit betekent dat er dan vanaf 2025 samen met
bewoners en potentiële initiatiefnemers bekeken wordt op welke wijze deze
windmolens gerealiseerd kunnen worden. Ook wordt het gebied betaald parkeren
verder uitgebreid, worden diverse straten en pleinen heringericht en worden er
verschillende initiatieven ondernomen om de gezondheid van de bewoners van
Noordwest te verbeteren. Tot slot vertelt De Vries dat de vernieuwing van speelplaats
de Kameleon in Pijlsweerd vanaf de zomer begint en dat het de ambitie is om met
ingang van het nieuwe voetbalseizoen weer te voetballen op de velden van het
Sportpark Wesley Sneijder.
Na de bijdrage van Dennis was er ruimte voor vragen aan de wijkwethouder. Er werd
gevraagd naar hoe de gemeente omgaat met het dilemma van meer groen en meer
wonen. Welke belangen prevaleren? De Vries gaf aan dat de belangen elke keer
moeten worden afgewogen. Uitgangspunt is wel om zoveel mogelijk groen te
behouden maar dat dat niet altijd kan. Dan is het belangrijk om groen te
compenseren en ergens anders terug te laten komen. Naar aanleiding van een vraag
over het effect van de bezuinigingen op het onderhoud van het groen en de
openbare ruimte geeft de wethouder aan dat op dit moment vooral gedacht wordt om
de termijn van onderhoud op te rekken en dat ook samen met bewoners wordt
nagedacht over hoe het onderhoud vormgegeven kan worden.
Tot slot werd er gevraagd naar de stand van zaken rond de stop van de verkoop van
sociale huisvestingwoningen. In overleg met de woningcorporaties is er nog wel een
stop op de verkoop van sociale huisvestingwoningen geweest in 2024 (enkele
uitzonderingen daargelaten). Wel wordt er naar verwachting in 2025 een Nota
Wonen en Huisvesting aan de Raad aangeboden waarbij afgesproken is dat samen
met de corporaties gewerkt wordt aan een netto stijging van sociale
huisvestingwoningen. Als dit gehaald wordt, krijgen corporaties vervolgens de ruimte
om of woningen te verkopen of andere woningen te realiseren. Dit is essentieel voor
de financiële positie van de corporaties op de lange termijn.
In het laatste uur werd bewoners gevraagd zich te verdelen over zes tafels. Elke
groep kreeg de opdracht om ideeën uit te wisselen en te bespreken binnen een
bepaald thema. De thema’s waren: Groen, Gezondheid, Wonen en duurzaamheid,
Buurtagenda, Elkaar kennen en helpen en Rondkomen. Deze zijn aan het einde van
de avond teruggekoppeld.
In het gesprek over groen in de wijk zijn veel ideeën opgehaald. Zo kan de wijk meer
vergoenen door de vergroening van platte daken, het tegengaan van het parkeren
van auto’s in de voortuin en het vergoenen van lantaarnpalen door het planten van
klimop. Ook zijn er ideeën om de ontmoeting in het groen te stimuleren door meer
bomen te planten en banken en picknicktafels te plaatsen. Er is wel zorg
uitgesproken over het beheer en onderhoud van de groenvoorziening.
In het groepsgesprek over wonen en duurzaamheid is vooral gesproken over
aardgasvrij wonen. Hierbij is onder andere geconstateerd dat wanneer corporaties
hun woningaanbod verduurzamen, dit niet altijd gelijk op gaat met de verduurzaming
van koopwoningen in de straat of wijk. Gevraagd wordt of de gemeente hier niet veel
meer regie op moet nemen.
Tijdens het gesprek over gezondheid is onder andere stilgestaan bij hoe je de
bewoners kunt bereiken met een (positieve) gezondheidsboodschap. Uitdaging is
hierbij om op de belevingswereld aan te sluiten van de verschillende
bewonersgroepen binnen de wijk.
Een belangrijk uitkomst van het gesprek over de buurtagenda was dat er gewerkt
moet worden aan een fysieke en digitaal overzicht van activiteit die worden
georganiseerd binnen Noordwest. Iedereen dient toegang tot dit overzicht te krijgen
daarom moet het niet alleen of fysiek of digitaal moeten zijn. Daarnaast dient dit
overzicht actueel moeten zijn.
Doel van ‘Elkaar kennen en helpen’ is om bewoners met elkaar in contact te komen.
Daarvoor worden en kunnen veel verschillende buurtactiviteiten worden
georganiseerd. Zo zijn er veel ideeën voor activiteiten rond het 1275-jarige bestaan
van Zuilen in 2025, een derde editie van livemuziek op de Plantage, foto-exposities
in Ondiep en Pijlsweerd, buurtactiviteiten (buurtpicknick) bij speeltuin de Kameleon,
etc.
Tijdens het groepsgesprek Rondkomen is stilgestaan bij het initiatief Collectief
Kapitaal. Dit initiatief richt zich op bestaanszekerheid van bewoners. Hierbij wordt
geld ingezameld en herverdeeld onder bewoners die niet kunnen rondkomen.
Na de terugkoppeling van de werkgroepen gaf De Vries aan dat hij een aantal ideeën
heeft gehoord die hij echt goed vond. Zo gaf hij aan dat er in het kader van de
buurtagenda mogelijk ook gekeken moet worden naar de ideeën rond het thema
Rondkomen.
Tot slot beantwoorde de wethouder nog een aantal vragen. Naar aanleiding van een
vraag, ook een van de ‘parkeerpunten’, over voor wie wordt er in Utrecht gebouwd,
voor de bewoners uit Utrecht of uit de randstad, gaf hij aan dat de oplossing van de
woningcrisis een collectieve opdracht is van alle gemeenten in de randstad en dat
het niet mogelijk is om andere bewoners van Nederland toegang te ontzeggen tot het
woningaanbod in Utrecht.
Een ander parkeerpunt waar de wethouder bij stil stond en dat een belangrijk thema
wordt in 2025, is die over Lage Weide als focuslocatie voor een windmolenpark. Op
de vraag hoe het kan dat dit een focuslocatie wordt terwijl Tennet aangeeft dat er
geen capaciteit is (netcongestie) geeft De Vries aan dat er een opgave ligt vanuit de
provincie waarbij aangegeven wordt dat de gemeente hiervoor zelf een oplossing
kan vinden of de provincie wijst plekken aan. De gemeente heeft hierop een scan
gemaakt van kansrijke gebieden in de stad, waar Lage Weide er een van is.
Vervolgens is gekeken of dit ook echt kan en op welke termijn, waarbij inderdaad
aangelopen wordt tegen het feit dat het stroomnet vol zit. Volgens de plannen gaat
hem om een opgave die in 2030 gerealiseerd moet zijn. Er ligt nog geen besluit en er
moet nog meer onderzoek gedaan worden. De raad beslist hierover. Meer over dit
onderwerp volgt nadat de raad zich hierover heeft uitgesproken.
Om 21:45 werd de tweede Staat van de Wijk afgesloten met napraat en een borrel.
